tisdag 24 juli 2007

Första bokfemman

Inspirerad av min kollega Jenny (http://hundora.blogspot.com) och High Fidelity kör jag en top five-best of fantasy-serier. Denna bokfemma är ursprungligen min idé, fast ni får gärna göra en egen version. Som det fantasyfreak jag är har jag läst både det ena och det andra, men den här bokfemman innehåller dessvärre få överraskningar. Jag antar att ni alla håller andan av spänning, så nu kör vi!

1) J K Rowling - böckerna om Harry Potter. Om ni känner mig så vet ni att jag har varit ett hängivet fan sedan 1999, och då sista boken inte var en besvikelse (snarare en överraskande angenäm upplevelse) så toppar den här serien listan.

2) David Eddings - Sagan om Belgarion. Eddings serie är en klassiker som särskiljer sig från många andra fantasyserier med sin torra humor och sina rentutav klockrena (!)karaktärsbeskrivningar. Ett bra exempel på detta är karaktären Silke som med sitt tjuvaktiga beteende och långa näsa blivit en legend. Böckerna handlar om pojken Garion som ger sig ut på en resa tillsammans med sin tant Pol och Onkel Varg, på jakt efter något som är så viktigt att det kastade omkull hela hans värld.

3) J R R Tolkien - Härskarringen. Ett måste för alla fantasy-älskare. De flesta ifrågasätter nog en tredjeplats, men jag föredrar faktiskt serierna ovan då de är mer lättlästa än Tolkiens tegelstenar. Till exempel läser jag om Eddings serie en gång per år (då även Mallorea böckerna inkl Polgaras och Belgaraths berättelser). Tolkiens böcker har jag läst max 3 ggr sammanlagt, Bilbo - en hobbits äventyr ej inkluderat.

4) C S Lewis - böckerna om Narnia. Sagoklassiker av Tolkiens bästis Clive Staples Lewis som handlar om landet Narnia. Den mest kända av böckerna i serien är Häxan och Lejonet, berättelsen om hur fyra barn hittar en hemlig passage till landet Narnia genom ett klädskåp. C S Lewis berättelser vittnar om hans kristna tro och de värderingar som presenteras följer samma spår; ljug inte, var inte högmodig, hedra dina föräldrar. Sista boken i serien är den vackraste bok jag någonsin läst, och har du inte läst alla Narnia-böckerna - vad väntar du på?

5) Raymond E Feist - Imperiets dotter. Handlar om den unga kvinnan Mara som blir överhuvud för familjens klan efter det att hennes bror och far blivit mördade av sina landsmän. En brutal kamp startas där klanens hela existens står på spel. Det är så otroligt härligt att läsa om starka kvinnor i fantasy-serier (detta är dessvärre ingen vanligt förekommande företeelse). Kulturen i böckerna som Feist beskriver liknar ingenting jag sett, och är därför även det en angenäm läsupplevelse. Ofta tror man att loppet är kört för Maras del, och sen dyker det upp en ny kulturell företeelse som förändrar hela spelplanen. (Exmpel: självmord som resultat av vanära är vanligt förekommande). Helt klart läsvärd för alla (andra) fantasy-nördar!

Inga kommentarer: