tisdag 31 juli 2007

Den besynnerliga händelsen med hunden av Mark Haddon

Huvudpersonen heter Christopher och är autist. Hans största intresse är matematik och logiskt tänkande, och det är med hjälp av detta som han identifierar sin värld. Historien tar sin början när Christopher hittar grannens hund mördad. Han bestämmer sig för att "göra detektivarbete" och finna gärningsmannen.

Berättarrösten kommer från Christophers egen hand, det är han själv som så att säga har "skrivit boken". Det är en väldigt intressant bok på så sätt eftersom vi får kliva in i en autists verklighetsuppfattning. Christopher förklarar mycket tålmodigt varför han inte tycker om gult och brunt, hur han vet vad andra människor känner (han har fått en streckgubbsförteckning över leende gubbar, sura gubbar och memorerat förklaringen som hans lärarinna bifogat till varje bild) samt varför han "gör jämmer" när han känner sig förvirrad och rädd.

Det är en ganska vacker historia. För mig blir den extra intressant eftersom jag troligtvis blir lärare och ibland kommer att ha pojkar och flickor i mina klasser med autistiska störningar. Ifall jag blir speciallärare (som inte känns helt otänkbart) så är den ännu viktigare. För dig som "vanlig" människa kan jag säga att om det du vanligtvis läser är deckare, fantasy och chicklitt så ta dig inte tid och läs den här. Den är okej, men inte mer. Ägna din tid åt att leta upp bättre böcker och rekommendera dem till mig.


Inga kommentarer: