torsdag 12 juli 2007

Första Läs-Inte

Jag har precis läst hälften av fantasyromanen Otherland av Tad Williams. Den handlar om en tid när Internet har blivit en simulerad värld där gränserna endast sätts av människornas fantasier. Tyvärr har denna virtuella verklighet även blivit hem åt våldsamma krafter. När hjältinnan Reines lillebror hamnar i koma efter att ha gjort intrång i en otillåten del av nätens virtuella lekplats startar hon en undersökning - som leder till en kamp på liv och död.

Visst låter det spännande? Tyvärr är det inte speciellt märkvärdigt, synvinkelperspektiv i boken byts så ofta så att man blir illamående och så fort man har lärt sig att någorlunda hålla koll på huvudpersonerna så tillkommer det flera, i mitt tycke, onödiga bikaraktärer. Även i de "läskigare" avsnitten händer saker för fort för att man ska kunna uppfatta det. Tad Williams har en bra grundhistoria, och han kan skriva även om han i långa stycken hänfaller åt dålig 1700-tals poesi. Trots bra grundmaterial blir berättelsen tunn och ju fler karaktärer och komplexa situationer som uppstår desto tunnare känns det. Jag brukar vara en varm anhängare av fantasy-serier eftersom jag tror att "ju fler böcker författaren skrivit, desto bättre måste serien vara". I det här fallet stämmer inte detta och jag kommer att lämna tillbaka boken till biblioteket under lunchen idag.

(Bild från http://www.fantasticfiction.co.uk/w/tad-williams/city-of-golden-shadow.htm)

Inga kommentarer: