måndag 23 juli 2007

Harry Potter and the Deathly Hallows - FÄRDIGLÄST!

Här följer en recension helt utan spoilers. Jag kommer inte att avslöja några platser eller händelser i boken, eller vilka karaktärer som dog.

I lördags morse 09.50 stod jag utanför Åhléns i Skanstull och väntade på att de skulle öppna. Det var totalt folktomt i fem minuter, sedan dök en massa människor upp. Jag blev mer och mer nervös över att böckerna skulle ta slut (vilket är helt sjukt, eftersom jag förhandsbokade över en månad innan släppet). När dörrarna äntligen slogs upp fick jag tvinga mig själv att gå någorlunda lugnt (jag småsprang sista biten, men försökte se ut som jag gick). Jag var nummer ett! Och detta helt utan en enda liten knuff(!). Lämnade fram min mobil med bokningsnumret och fick en liten papperspåse med boken i. Jublande lycklig slog jag upp boken redan innan jag hade lämnat affären och började läsa. Det var först en halvtimme senare som jag kom på att jag hade glömt mobilen vid disken på Åhléns.

Harry Potter and the Deathly Hallows är den överlägset mest spännande boken i serien. Det går inte att sluta att läsa och jag läste ut den på en dag. Läsningen tog mindre än 9,5 timmar och boken var ändå ca 600 sidor. Så spännande var den, gott folk. Under tiden som jag skrattade, kippade efter andan och hulkgrät så hann jag även misshandla min soffkudde och blänga hotfullt på boken. Ikväll så ska jag börja från början och läsa om den. Just nu funderar jag på vad jag ska skriva till J K Rowling. Hon måste ju fortsätta skriva (vad hon nu än skriver) även om hon är miljardär och inte behöver. Hon har ju fansen att tänka på, ett ansvar för bövelen!

Jag önskar jag kunde ge fler kommentarer, men jag vill att ni ska läsa boken, så det här är allt ni får ut av mig för den här gången. Några veckor efter det att den svenska översättningen av boken är ute så kanske ni får höra en mer utförlig recension.

Tills dess: vi ses på andra sidan!


Inga kommentarer: