torsdag 12 juli 2007

Bloggens första boktips

Till alla er som gillar Stephen King kan jag tipsa om en liten uppstickare - nämligen hans bok Att skriva. Boken handlar (vilket man också kan räkna ut med hjälp av titeln) hur man går tillväga när man skriver t ex en roman. Han berättar i olika delar, först om hur han började skriva och senare går han in på detaljer kring själva skrivandet. För mig som gärna fuskar i romanskrivning (har ett antal påbörjade romaner) har den här boken varit oumbärlig. Vissa saker han tar upp har varit stora Aha-upplevelser, speciellt det han skriver om adverb till anföringsverb t ex '"Ge tillbaka den!" vädjade han ynkligt.' King menar att har man beskrivit situationen tillräckligt så är liknande utsvävningar onödiga. Jag är beredd att hålla med honom, fast jag tror att det finns undantag även om det är en bra regel att hålla sig till.

En annan sak han skriver är att man inte bör vänta på inspirationen. Han förespråkar disciplin och hårt arbete och rekommenderar att man skriver minst tusen skönlitterära ord – om dagen. King påpekar att om man älskar att skriva så gör man troligtvis redan detta, men att det ändå är viktigt att förklara att övning ger färdighet. Jag, som aldrig skrivit tusen ord på en dag, väntar nog till min ålders höst innan jag börjar med handlingsprogrammet han föreslår. Eller till den dagen jag får en idé som är värd att utvecklas.

I korta drag är Kings bok Att skriva läsvärd för dig som har en hemlig ambition att bli författare, den behandlar inte icke-skönlitterära texter. Boken är även intressant för oss som beundrar Stephen King, för mycket av hans anda finns i boken och han tar ofta med sina egna böcker som exempel. Vet du hur han gick tillväga när han skrev Pestens Tid? Vill du veta? Läs boken.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Den här har jag faktiskt inte läst. Jag som älskar Stephen King. Jag har nog fått för mig att den är tråkig, men det låter absolut inte så. Måste införskaffas!

Bokidioten sa...

Jag har också läst boken och fick en helt annan respekt för SK efter det.