tisdag 14 augusti 2007

Den du inte ser av Mari Jungstedt

Den du inte ser är Mari Jungstedts debut, men det märks inte. Språket är färgrikt och nyanserat, intrigen håller och karaktärerna trovärdiga. Berättelsen utspelar sig på ett Gotland som inväntar turistsäsongen. Efter att ha bråkat med sin pojkvän på en fest går Helena Hillerström ut med sin hund. Hon hittas mördad med ett par trosor i munnen. När småbarnsmamman Frida Lindh hittas död, även hon med trosor i munnen, inser Anders Knutas att han har med samma mördare att göra.

Den enda och största besvikelsen i boken är upplösningen, mest för att jag redan hundra sidor tidigare sett lösningen på gåtan. För mig är deckare ofta en enda stor utmaning; kommer jag att kunna luska ut vem som är mördaren och motivet innan författaren avslöjar det? I det här fallet kunde jag det, och i mina ögon gör Gotlandspolisen också ett riktigt nybörjarfel vad gäller utredningen eftersom de missar detta.

Allt är dock inte förlorat för Mari Jungstedt. Boken är kanon, och trots en vag upplösning så är den klart läsvärd. Jag ser redan fram emot att nästa bok.

Inga kommentarer: